アメリカの national mapping agency は、ボランティアの巻き込みを真剣に考えている。

アメリカの USGS から「Volunteered Geographic Information Workshop」の資料が公開されていたので、いくつかの文を抜き書きしてみます。

出典

http://cegis.usgs.gov/vgi/results.html の中の、特に http://cegis.usgs.gov/vgi/USGS_VGI_Session.pdf から抜き書きしてみます。抜き書きの中で、VGI となっているのは、Volunteered Geographic Information の略称です。

抜き書き

  • There are large numbers of people contributing VGI information to various programs. From the 10,000 involved in the NOAA climate information program to over 200,000 and growing involved in OpenStreetMap (OSM).
  • VGI is contributed mostly by males.
  • Government sponsored programs were seen as more "stiff" (formal, structured)
  • Individuals involved in government sponsored programs were/are older.
  • Mobile devices (PDA's, iPhones), social networking are important in collection of much of this data.
  • New technology is pushing the ability of volunteers to provide info.
  • missing mid-career participants
  • data vandalism - idea of willful destruction or provision of wrong data on purpose
  • self-correcting model might not work in rural areas
  • not convinced we want to pursue the self-correcting model because we would have to publish the data first.
  • concern about trust/reputation for accuracy
  • concern that workforce is not available for QA
  • concern about not being able to recruit volunteers in rural areas
  • concern about ability to be responsive and provide an immediate view of the data provided.

感想

ボランティアの巻き込みを各者が行おうとすると、「ユーザの関心」を貨幣とする経済の中での争奪戦が発生します。この争奪戦の構図は、Web の世界では、非常に常識的な構図です。地図の世界でも、この構図が当たり前の構図になっていくのでしょう。
少しでも多くユーザの関心が得られる地図が勝利する地図であり、使用されるメディアの分量や流れるお金の分量は勝利の副次的な指標としかならないことが常識になってくるでしょう。